Principiile sistemului de educație este necesar să fie redefinite în conformitate cu exigențele angajatorilor, cu așteptările societății, dar și cu asteptările beneficiarilor săi direcți – tinerii, inclusiv tinerii NEETS; procesul educațional trebuie să se concentreze pe furnizarea de cunoștințe și crearea de competențe utile pentru carieră dar și pentru o viață independentă, să dezvolte mecanisme flexibile, capabile să răspundă nevoilor specifice ale subcategoriilor de tineri NEET (tineri aflați în abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, tineri din comunități dezavantajate, tineri cu dizabilități etc.);
Dezvoltarea parteneriatelor la nivel local între școli, autorități locale, servicii publice de ocupare, agenți economici, alți lideri comunitari, organizații neguvernamentale, poate să contribuie la ameliorarea situației tinerilor NEET; pentru eficientizarea politicilor publice trebuie implicat major mediul de afaceri, ca factor catalizator; valorizarea parteneriatului public-privat (atât la nivelul mediului preuniversitar cât și universitar) ar putea fi cheia succesului în implementarea măsurilor de ocupare și, implicit, pentru prevenirea șomajul în rândul tinerilor;
Investițiile publice la nivel local, în serviciile de proximitate, capabile să răspundă rapid nevoilor specifice ale diferitelor subgrupuri de tineri NEET, prin implementarea unor programe integrate și personalizate de formare continuă, de implicare în viața comunității, programe de consiliere, mediere pe piața muncii, ar putea să ofere tinerilor NEET motivația și încrederea într-un viitor mai bun;
Întrucât tinerii NEET nu se regăsesc nici în școală sau alte sisteme de formare și nici pe piața muncii, identificarea acestor tineri este anevoioasă, ceea ce face dificilă intervenția; astfel, măsurile de facilitare a accesului la serviciile destinate tinerilor NEET ar trebui să vizeze și accesul gratuit la serviciile online, la Internet și resurse informative (pentru care sunt necesare calculatorul si conexiunea web), dat fiind faptul că mediul virtual penetrează arii tot mai extinse din educație, prin lecții digitale, cursuri online, platforme interactive; astfel, digitalizarea informației poate veni în sprijinul celor din afara sistemului educațional, de ocupare sau formare, prin măsuri de tipul serviciilor accesibile online: site-uri web, portaluri pentru educație și orientare în carieră, diverse instrumente virtuale de informare, consiliere, facilitare, formare, angajare etc.; o altă modalitate de a „ajunge” la tinerii NEET vizeaza inventarierea și folosirea așa-numitelor „puncte de contact” (atât fizice, cât și virtuale), care sunt vizitate de către tinerii NEET și care ar putea fi utilizate pentru accesul la serviciile relevante pentru ei (de exemplu, puncte de contac fizice: terase/baruri/cafenele, transportul în comun, centre de plasament, adăposturi comunitare, biserică etc., sau puncte de contact virtuale: Facebook, Google, Messenger, Youtube, televiziune, radio etc.);